Yapay zeka ilk kez fiziksel beceri gerektiren bir oyunda insanı yendi!
CyberRunner adlı yapay zekalı robot, doğrudan fiziksel beceri ve maharet gerektiren Labrinth oyununu oynadı.
Yapay zekaya sahip bir robot Labirent misket oyununda insanları yenerek ilk kez bir makinenin hem fiziksel beceri hem de öğrenmede ustalaşabileceğini gösterdi.
Bir bilyenin bir dizi engelin etrafından dolaştırılarak birden fazla deliğe yuvarlanmasının engellenmesini içeren oyun beceri, sabır ve hassas bir dokunuş gerektiriyor.
Şu anda, 35 yıldır bu oyunu oynayan İsveçli Lars Goran Danielsson, labirenti 15.41 saniyede tamamlama rekorunu elinde tutuyor.
Ancak ETH Zürih'teki İsviçreli araştırmacılar tarafından yapılan CyberRunner adlı robot, sadece altı saatlik bir çalışmanın ardından 14,48 saniyelik bir süre elde etti.
YAPAY ZEKADA SINIRLAR AŞILIYOR
ETH Zürih'te Dinamik Sistemler ve Kontrol Profesörü Raffaello D'Andream şunları söyledi: "Bu sadece insanları bir oyunda yenmekle ilgili değil. İnsanları doğrudan fiziksel beceri ve maharet gerektiren bir oyunda yenmektir.
Bir makinenin bir insanı bir oyunda yenmesini sağlayan ilk model çok önemliydi. Şimdi burada yaptığımız şey sadece meydan okuma türünü değiştirmek değil. Boyutlar ekliyoruz, kırılacak birden fazla sınır ekliyoruz."
İlk olarak 1946 yılında İngiliz Brio şirketi tarafından piyasaya sürülen Labirent oyununda, bilyenin hareketi, tahtayı deviren veya döşeyen iki kol aracılığıyla kontrol edilir.
Nispeten basit bir oyun olsa da, ince motor becerileri ve uzamsal muhakeme yetenekleri gerektirir ve insanların oyunda yetkin hale gelmesi için büyük miktarda pratik yapması gerekir.
ROBOT BUNU NASIL YAPABİLDİ?
Robot, kolları hareket ettirmek için iki motor kullanıyor ve ilerleyişini tahtanın üzerine monte edilmiş bir kamera aracılığıyla izliyor.
Tıpkı insanlar gibi CyberRunner da deneyim yoluyla öğrenir, hangi stratejilerin ve davranışların daha umut verici olduğunu fark eder, böylece model tabanlı pekiştirmeli öğrenmeyi kullanarak her seferinde daha iyi çalışır.
Bilgisayar bilimcileri, CyberRunner'ın ilk içgüdüsünün labirentin bazı bölümlerini atlayarak labirentte gezinmek için daha hızlı yollar bularak hile yapmak olduğunu görünce çok şaşırdılar.
ETH Zürih'te doktora adayı olan Thomas Bi şunları söyledi: "İlginç bir şekilde, öğrenme süreci sırasında CyberRunner doğal olarak kestirme yollar keşfetti. Labirentin belirli kısımlarını atlayarak 'hile yapmanın' yollarını buldu.
"Devreye girip bu kestirme yollardan hiçbirini kullanmaması için açıkça talimat vermemiz gerekti."
YAPAY ZEKA 1976'DA BİR SATRANÇ TURNUVASINI KAZANMIŞTI
Yapay zekanın insanları yenme konusunda uzun bir geçmişi var. 1976'da ilk satranç turnuvasını kazandı ve 1997'de büyük usta Garry Kasparov'u yendi.
2016 yılında Google DeepMind'ın AlphaGo yapay zeka sistemi, daha önce görülmemiş yeni hareketler icat ederek dünya Go şampiyonu Lee Sedol'u yendi.
Uzmanlar yeni buluşun, yapay zekanın bir insanı yendiği dünyanın ilk fiziksel uygulaması olduğunu söyledi.
Bi sözlerine şunları ekledi: "Yapay zekâ robotu, son derece yetenekli bir insan oyuncu tarafından daha önce kaydedilen en hızlı süreyi yüzde altının üzerinde geride bıraktı."
Ekip CyberRunner için kod ve donanım detaylarını kısa süre içinde yayınlamayı planlıyor.
Çalışmayı açıklayan bir makale arxiv.org ön baskı sunucusunda yayınlanmıştır.